A hastáncról

Azt gondolom, a hastánc az egyik legösztönösebb mozgás, amit ember csak végezhet, ha meghall egy ritmust vagy egy dallamot. Egyre több táncos, aki elmélyül ebben a művészeti ágban, inkább az orientális tánc kifejezést használja szívesen a hastánc helyett. Én is közéjük tartozom. Hiszen a hastánc egy európai elnevezés a Közel-Kelet jellegzetes táncmozgására.Úgy tűnik, mintha a táncos állandóan hasát mozgatná, ráadásul az orientális tánchoz tartozó öltözékek többsége is a hasra irányítja a néző figyelmét. Ennek a táncnak az alapja, hogy a különböző testrészeket illetve izomcsoportokat megtanulja a táncos egymástól függetlenül mozgatni. A testrészek különálló mozgását köti aztán össze, ezért "hullámzik" úgy a táncos, mint a kígyó. Három fő testtájon történhet elkülönült mozgás: deréktől lefele, azaz a csípőn, deréktől fölfele, azaz az egész felső testen, vagy csupán a mellkason. A különböző mozdulatcsoportok (ejtés, emelés, rázás, nyolcasok, körök) többnyire mind a csípőn, mind a mellkason kivitelezhetőek. Ritkán mozdul egyedül a hasizom. Sok mozdulat, mely úgy tűnik, a hasból indul ki, optikai csaláson alapul.


Az orientális táncot jelenleg három nagy csoportra szokás osztani: klasszikus, törzsi és egyéb. Az egyéb kategóriába számtalan egymástól elütő irányzat tartozik, például núbiai vagy gótikus. A núbiai hastánc egy adott földrajzi területnek és etnikai csoportnak a hagyományos tánca, míg a gótikus a hastánc egyik legmodernebb irányzata, s bármelyik hastánstílus átalakítható gótikus hatásúvá. S, hogy a helyzet még bonyolultabb legyen, a törzsi és klasszikus irányvonal is elágazik, magába foglal különböző, például eszközös táncokat, fúziókat. A klasszikus és jó pár "egyéb" kategóriás irányzat sokszor több száz éves, autentikus gyökereken nyugszik. A törzsi kategóriába tartozó táncok és más "egyéb" stílusok teljesen modern kezdeményezések, alig pár évtizedes múltra tekintenek vissza.


A klasszikus hastánc számít az orientális tánc vezető, legismertebb és legelismertebb ágának. Egyiptomi-arab eredetű, a királynők és a színpadok csillagai jellemzően klasszikus táncosok.Ha megjelenik lelki szemeink előtt egy gyöngyös-díszes ruhában pompázó, habkönnyű fátylát repítő vagy dob ritmusára brillírozó táncosnő, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a klasszikus hastáncot idézzük emlékezetünkbe! A klasszikus hastáncon belül is számon tartunk tradicionálisabb és modernebb stílusokat, más táncokkal való - például tangó - összeolvadást, azaz fúziót, és a különböző eszközök is, melyekkel táncolhatjuk a klasszikus hastáncot (bot, kard, fátyol, ujjcin, gyertya, legyező, legyező-fátyol, Ízisz-szárny) sem egy időben kerültek a repertoárba.


A klasszikus orientális tánc, ugyan csoportosan és párban is táncolják, első sorban egyetlen színpadra - nem is lépő -, hanem vonuló táncos előadásmódja. Most szándékosan nem a táncosnő kifejezést használtam, ugyanis férfiak is táncolják hagyományosan ezt a táncot.Ha felidézzük a Közel-Kelet nemi szerepeit, társadalmi normáit, megérthetjük, miért táncolhatták hamarabb a férfiak nyilvánosan ezt a táncot, mint a nők. Férfi dívák a mai napig elvarázsolják a közönséget szerte a világon, nálunk is él és alkot férfi hastáncos. Csupán nálunk kevésbé elfogadott társadalmilag ez a jelenség. (Jómagam és a csoport is szívesen fogadná, ha férfiember is jelentkezne a csoportba.)


Az orientális tánc megítélése a nők esetében is vegyes. Sokan komolytalan fenékriszálásnak tartják, mások csodálatosnak és felemelőnek. Vannak, akik a puszta szórakoztatást látják benne, és vannak, akik mélyen spirituális élményként élik meg. Igazságtartalma mindegyik véleménynek van. Tény,hogy könnyűvérű nők "táncolva" árulták magukat a piacon annak idején.De a rossz véleményt az is szülheti valakiben, hogy elsőre egy kevéssé ügyes vagy neki nőként nem tetsző táncos előadásában látta az orientális táncot. De az is tény, hogy a 19. században mozgalom indult az orientális tánc felemeléséért, és a balettel kombinálva új magasságokba repítette a táncosokat és a nézőket.


Hogy puszta szórakoztató eszközként tekintünk-e vagy sem a táncosnőre, az saját személyiségünktől függ, akár táncolunk, akár nézőként vagyunk részesei az előadásnak. Táncosként fel kell tenni a kérdést: Miért táncolok, milyen vagyok, mit szeretnék adni annak, akinek táncolok? Nézőként mit várok el: könnyed mosolyt, kacér pillantást vagy szinte a veséjébe akarok látni a táncosnak és lelkileg összeolvadni vele? Bizonyos típusú nézőnek és táncosnak kell ahhoz találkoznia, hogy sikeres legyen a produkció. Szerencsére bőven akad mindegyikből.

Ha a legpazarabb technikákat szeretnénk látni, ami valóban lenyűgöző, a fényes színpadokat kell figyelnünk! Viszont ha az orientális tánc női misztériumára vagyunk kíváncsiak, búcsút kell mondanunk a színpadnak, és bepillantani a házak legeldugottabb szobáiba! Utaltam már rá, hogy a nők később léphettek csak táncukkal a nyilvánosság elé, mint a férfiak. Zárt ajtók mögött, női közösségekben, maguknak táncoltak. A tánc felszabadítólag hatott a számtalan szabály és tilalom között. Ösztönösen megfigyelték, hogy a hastánc milyen jótékonyan hat a női izmokra, enyhíti a női panaszokat és csökkenti vagy megszünteti a hát bántalmait. Tudatosan alakították úgy a mozdulatokat, hogy a szülést és a szülés utáni regenerációt elősegítő hatását fokozzák. Ez valószínűleg azért volt lehetséges, mert a különböző izmaink, testrészeink izolációja hihetetlenül magas szintű testtudatot ad és a befelé figyelés képességével ajándékozza meg a kitartó tanítványt.

Hogy ki, milyen motivációval választja az orientális táncot, egyénenként változhat. De megfelelő alaptartás, általános mozgáskultúra, kifinomultság nélkül a hastánc mozdulatok egymás után rakása még nem nevezhető táncművészetnek. Ez pedig nem testalkat és életkor függő! De senki ne gondolja, hogy egy két-három hónapos kurzus után menni fog, amire vágyik! Tessék állhatatosnak, türelmesnek lenni, és nevetni egyet, ha valami nem megy! Előbb-utóbb menni fog!!

Módosítás: (2011. augusztus 31. szerda, 19:29)

 
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.huMyspace bookmarkJP-Bookmark